Skip to main navigation menu Skip to main content Skip to site footer

Questionnaire of social perception of access to the university for the young cuban high school

PDF (Español (España))

Abstract

The publication records the route followed in the process of construction and validation of the Questionnaire on social perception of access to university. This process arises from the need to evaluate the elements that favor and hinder access to higher education, from the perspective of students. To construct the questionnaire, the social perception construct of access to the university was conceptually delimited and several indicators were identified, organized into 4 dimensions of analysis: Global, Sociodemographic, Institutional and Personal. Then, the instrument was designed and evidence of its validity and reliability was collected, by conducting cognitive interviews, two pilot tests, and expert judgment. These procedures took place within the framework of two investigations. It is important to clarify that after each implemented procedure, adaptations and modifications were made to the content and format of the questionnaire. Currently, the instrument is in the final validation phase.

Keywords

social perception, access to university , questionnaire


Author Biography

Solanch García Contino

Dirección de Formación de Pregrado

Karla Torres Fernández

Dirección de Formación de Pregrado

Annia Almeyda Vázquez Almeyda Vázquez

Dirección de Ciencia y Técnica


References

  1. Almeida, Y. (2016). El acceso a la educación superior en Cuba. Breve reflexión desde la perspectiva racial. En Javier Rodríguez (coord.), Retos docentes universitarios como desafío curricular (pp. 11-23).
  2. Almeyda, A. (2017). Programa de Orientación Profesional para la elección profesional responsable (Tesis doctoral). Facultad de Psicología de la Universidad de La Habana.
  3. Almeyda, A., & Bueno, L. (2015). Elecciones profesionales de los jóvenes cubanos en un contexto de cambio social. ESTUDIO, Revista sobre juventud, 16-27.
  4. Almeyda, A., & García, A. (2019). Elección Profesional: referentes para la comprensión de sus dinámicas actuales en Cuba. Revista Cubana de Educación Superior, 38 (4). Recuperado el 20 de junio de 2020 de http://www.rces.uh.cu/index.php/RCES/article/view/337
  5. Arias, C. A. (2006). Enfoques teóricos sobre la percepción que tienen las personas. Revista Horizontes Pedagógicos, 8 (1), 9-22. Recuperado el 24 de septiembre de 2017 de https://horizontespedagogicos.ibero.edu.co/article/view/08101
  6. Ávila, N. (2021, 15 de enero). Gastos familiares en educación y desigualdad social: una relación recíproca. Revista Sapere Aude. Recuperado el 17 de junio de 2021 de https://bartolo.org/sapereaude/filosofia-y-educacion/article/gastos-familiares-en-educacion-y-desigualdad-social-una-relacion-reciproca
  7. Caram, T., Tejuca, M., Fundora, G., Ávila N., & Díaz, D. (2020). Carreras masculinizadas en la Universidad de La Habana: construcciones de género en el estudiantado y profesorado. Revista Estudios del Desarrollo Social: Cuba y América Latina, 8 (1), 201-215. Recuperado el 14 de enero de 2021 de https://www.revflacso.uh.cu/index.php/EDS/article/view/321
  8. Delgado, P., García, F., & Lara, L. (2018). El índice académico y su impacto en los resultados de los exámenes de ingreso a la educación superior. Mendive. Revista de Educación, 16 (1). Recuperado el 3 de octubre de 2019 de https://mendive.upr.edu.cu/index.php/MendiveUPR/article/view/1295
  9. Domínguez, M. I. (2016). Educación Superior en Cuba e inclusión social de las juventudes. Nómadas, 83-103. Recuperado el 14 de marzo de 2018 de https://www.redalyc.org/journal/1051/105146818006/html/
  10. García, R., & Sánchez, R. (2018). Grupos sociales y color de la piel en el acceso y continuidad de estudios en las universidades cubanas hoy. Revista Universidad de La Habana. Recuperado el 9 de diciembre de 2019 de http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0253-92762018000100015#:~:text=En%20el%20curso%202016%2D2017,no%2Dblancos%20en%20nuestras%20universidades
  11. García, S. (2019). Percepción social del acceso a la universidad de estudiantes de Enseñanza Media Superior de La Habana y Veracruz (Tesis de Especialización). Centro de Estudios de Opinión de la Universidad Veracruzana.
  12. Hernández-Sampieri, Roberto, y Mendoza, Christian Paulina. (2018). Metodología de la Investigación. Las rutas cuantitativa, cualitativa y mixta. McGraw-Hill Interamericana Editores.
  13. López, L. M. (2019). La familia y el cumplimiento de su función educativa. Un estudio de caso en preuniversitarios de La Habana (Tesis de Diploma). Facultad de Filosofía, Historia y Sociología de la Universidad de La Habana.
  14. Morales, E. (2011). La percepción social del proceso de marginación. Un estudio psicosocial en la juventud cubana (Tesis Doctoral). Facultad de Psicología de la Universidad de La Habana.
  15. Rodríguez, L. (2019). El abandono estudiantil en la Universidad de La Habana: un análisis de las carreras de Matemática, Economía y Letras (Tesis de Maestría). Facultad Latinoamericana de Ciencias Sociales de la Universidad de La Habana.
  16. Sosa, A. (2016). El análisis de las oportunidades de acceso a la educación superior cubana: la accesibilidad, una cualidad necesaria (Tesis Doctoral). Centro de Estudios para el Perfeccionamiento de la Educación Superior de la Universidad de La Habana.
  17. Sosa, A., & Martín, E. (2016). Espacios en la accesibilidad de la educación superior cubana. Congreso Universidad, 111-130. Recuperado el 15 de mayo de 2018 de https://revista.congresouniversidad.cu/index.php/rcu/article/view/790
  18. Tejuca, M., Gutiérrez, O., & García, O. (2015). El acceso a la educación superior cubana en el curso 2013-2014: una mirada a la composición social territorial. Revista Cubana de Educación Superior, 42-61. Recuperado el 7 de mayo de 2017 de http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_abstract&pid=S0257-43142015000300004
  19. Torres, K. (2020). Validación de contenido del cuestionario sobre percepción social del acceso a la educación superior (Tesis de Diploma). Facultad de Psicología de la Universidad de La Habana.

How to Cite

García Contino, S., Torres Fernández, K., & Almeyda Vázquez, A. A. V. (2021). Questionnaire of social perception of access to the university for the young cuban high school. Alternativas, 22(2), 12–17. https://doi.org/10.23878/alternativas.v22i2.375

Download Citation

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.