Skip to main navigation menu Skip to main content Skip to site footer

Particularities of the curriculum of university formation in the context of the Latin America

PDF (Español (España))

Abstract

At the present time the specialists of the Latin American university formation have directed the look toward the curricular realities. They have become multiple and diverse the studies that have declared the necessity to solve problems, and to assure the quality of the results in a context of multiple and diverse interests as it is that of the countries of Latin America. Presently work you to analyze from a transformative critical flexibility the main foundations that it has more than enough the formation curriculum in the Superior Education in the context of the Latin America is managed in the last times and of which it could be derived a methodological theoretical structure of the Latin American curriculum.

Keywords

Latin American curriculum, critical theory, critical pedagogy


Author Biography

Teresa Torres Miranda

Centro de Estudios para el Perfeccionamiento de la Educación Superior (CEPES)


References

  1. Becerra, R. & Moya, A. (2009) Pedagogía y Didáctica crítica. Hacia una construcción de una visión lati-noamericana. Revista de Investigación Educativa, 2 (1). Pp. 13-24
  2. Díaz, A. & García, J.(Coords.) (2014). Desarrollo del currículo en América Latina. Experiencia de diez paí-ses. Buenos Aires: Miño y Dávila, 384 pp.
  3. Freire, P. (2002) Pedagogía del oprimido. México, D.F.: Siglo XXI Editores.
  4. Fuentes-Navarro, R. (1987). “El diseño curricular en la formación universitaria de comunicadores sociales para América Latina. Realidades, tendencias y alternativas”. Diálogos de la Comunicación, núm.17. Lima, Perú: Federación Latinoamericana de Asociaciones de Facultades de Comunicación Social.
  5. Gimeno-Sacristán, J. (comp) (2010) Saberes e incertidumbres sobre el currículo. Madrid. Ediciones Morata.
  6. Guzmán, M. & Pinto, R. (2004) Ruptura epistemológica en el saber pedagógico: la resignificación del epis-teme curricular. Theoria, 13, Pp. 121-131.
  7. Jiménez Y. & Ruiz M.A. (2020) Reflexiones sobre los desafíos que enfrenta la educación superior en tiem-pos de COVID-19 Universidad de la Habana, Cuba.
  8. Mora, A. (2015) La Construcción Cultural del Currículo: reflexiones en clave latinoamericana. Ensayos pe-dagógicos. Vol. 9, No 2, p 17-47.
  9. Sánchez, E. (2017). Retos De La Educación Superior En América Latina: El Caso De República Dominica-na. Ciencia y Sociedad; 42 (1): 9-23.
  10. Yepes J. C. (2005). El currículo universitario desde la Perspectiva crítica. Revista Latinoamericana de Es-tudios Educativos. Volumen 1, Julio - Diciembre, págs. 11- 20.

How to Cite

Torres Miranda, T. (2021). Particularities of the curriculum of university formation in the context of the Latin America. Alternativas, 22(3), 22–26. https://doi.org/10.23878/alternativas.v22i3.382

Download Citation

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

Similar Articles

You may also start an advanced similarity search for this article.