Ir al menú de navegación principal Ir al contenido principal Ir al pie de página del sitio

Analysis of the Determining Factors of the Quality and Culture of Higher Education in the Dual Training System: Ecuador Case from the European Student Perspective

PDF

Resumen

The objective is to know the factors that define a good higher education in Ecuador with the Dual system taught at the Universidad Católica Santiago de Guayaquil from the perspective of European foreign students. It seeks to know their points of view, their experience and main cultural aspects within the universities contrasted with the German culture. It will also be observed how the students lived their exchange program in a major with the same characteristics of their country of origin, as well as the perspective of Ecuadorian students who were in exchange programs in Germany. The study analyzed attitudes, academic relations with teachers using a frame of reference to the cultural dimensions of Hofstede. You will see the impact of language in their studies, why choosing a South American country as a place of exchange, reasons why they would return or not, their adaptation to the Ecuadorian dual education system and the recommendations that should be taken into consideration as improvements to the dual system.

Palabras clave

Higher Education, Dual System, Cultural Dimensions, Hofstede, Exchanges, Productive Matrix, Germany, Ecuador


Biografía del autor/a

Carmen Paola Padilla Lozano

Danny Xavier Arévalo Avecillas

José Roberto Morales Vergara


Citas

  1. Admisión, S. N. (2015). snna. Obtenido de http://www.snna.gob.ec/wp-content/themes/institucion/comunicamos_noticias54.php
  2. AHK. (2014). Comercio Ecuatoriano-Alemana . Obtenido de http://ecuador.ahk.de/es/formacion/sistema-dual/que-es-la-formacion-dual/
  3. AHK Ecuador . (2015). Obtenido de http://ecuador.ahk.de/es/formacion/duale-hochschule/
  4. ALEMÁN, F. (2014). Perspectiva Económica, un enfoque gerencial. Guayaquil: Espae. Obtenido de http://www.espae.espol.edu.ec/images/documentos/publicaciones/articulos/PerspectivaEconomica2014UnEnfoqueGerencial.pdf
  5. Bu, C. (2005). Analisis y evaluación de proyectos de inversión. (G. N. Editores, Ed.) Mexico: Editorial limusa. Obtenido de https://books.google.com.ec/books?id=XfVvR-TwcbEC&printsec=frontcover&hl=es#v=onepage&q&f=false
  6. CEAACES. (2014). Consejo de Evaluación, Acreditación y Aseguramiento de la Calidad de la Educación Superior. Obtenido de http://www.ceaaces.gob.ec/sitio/que-hacemos/
  7. Cegarra Sánchez, J. (2012). Los Métodos de Investigación. En Metodología de la Investigación Científica y Tecnológica (págs. 81-84). España: Díaz de Santos.
  8. CES. (2012). Consejo de Educación Superior. Obtenido de http://www.ces.gob.ec/institucion/mision-vision-y-objetivos
  9. David Fernández Vítores. (2014). El Español: Una lengua viva. España: Instituto Cervantes. Obtenido de http://eldiae.es/wp-content/uploads/2014/07/El-espa%C3%B1ol-lengua-viva-2014.pdf
  10. Ecuador en cifras. (2013). Documentos. Recuperado el 13 de Abril de 2015, de Ecuador en cifras: http://200.110.88.41/documentos/web-inec/Poblacion_y_Demografia/Migracion/2013/Anuario_ESI_2013.pdf
  11. Ecuador, P. d. (13 de 12 de 2014). http://www.presidencia.gob.ec. Obtenido de http://www.presidencia.gob.ec/la-unesco-reconoce-al-ecuador-por-sus-avances-en-educacion-video/
  12. Frías-Navarro, D., & Marcos Pascual Soler. (2012). PRÁCTICAS DEL ANÁLISIS FACTORIAL EXPLORATORIO (AFE) EN LA INVESTIGACIÓN SOBRE CONDUCTA DEL CONSUMIDOR Y MARKETING. España: Universidad de Valencia. Obtenido de http://www.scielo.org.co/pdf/sumps/v19n1/v19n1a04
  13. Good Country. (2014). Good Country Ecuador. Obtenido de http://www.goodcountry.org/country/ECU
  14. Guzmán, J. C. (2011). La calidad de la enseñanza en educación superior ¿Qué es una buena enseñanza en este nivel educativo? México. Obtenido de http://www.scielo.org.mx/scielo.php?pid=S0185-26982011000500012&script=sci_arttext
  15. Hernandez, S., & cols. (2010). Metodología de la Investigación. México: Mc Graw Hill.
  16. Hofstede, G. (1984). The cultural relativity of the quality of life concept. Academy of Management Review, 389-398.
  17. Hofstede, G. (2001). Culture’s Consequences International Differences in Work-Related Values. SAGE.
  18. Hofstede, G. (2015). Geert Hofstede. Obtenido de http://geert-hofstede.com/national-culture.html
  19. Hofstede, P. G. (2015). Geert Hofstede . Obtenido de http://geert-hofstede.com/national-culture.html
  20. INEVAL. (2014). Instituto Nacional de Evaluación Educativa. Obtenido de http://www.evaluacion.gob.ec/la-institucion/
  21. Lamborghin. (2015). Lamborghin. Obtenido de http://www.lamborghini.com/en/company/careers/desi/
  22. Miller, B. (2012). Scholarship Exchange in EcuadoRr. Minneapolis. Obtenido de http://umabroad.umn.edu/assets/files/IRSEP%20final%20reports/ECUADOR%20bronwyn.pdf
  23. Ministerio de Educación del Ecuador. (2013). ESTÁNDARES DE CALIDAD EDUCATIVA. Ecuador. Obtenido de http://educacion.gob.ec/wp-content/uploads/downloads/2013/03/estandares_2012.
  24. pdf
  25. Miranda, V. (13 de 12 de 2014). La Unesco reconoce al Ecuador por sus avances en educación. Obtenido de http://www.elciudadano.gob.ec/page/187/?option=com_remository&Itemid=90&func=-
  26. select&id=87&orderby=6
  27. Morera Bañas, I. (2012). La cultura y sus maneras de enseñar y aprender. Instituto Cervantes de Bruselas. Obtenido de http://cvc.cervantes.es/ensenanza/biblioteca_ele/publicaciones_centros/PDF/bruselas_2012/12_morera.pdf
  28. Organización de las Naciones Unidas para la Educación, l. C. (2014). Primera entrega de resultados del tercer estudio regional comparativo y explicativo. Obtenido de http://www.unesco.org/new/
  29. fileadmin/MULTIMEDIA/FIELD/Santiago/pdf/Primera-Entrega-TERCE-Final.pdf
  30. Pablo, D. J. (2014). Movilidad de estudiantes Mexicanos a Francia. Departamento de Investigaciones Educativas, CINVESTAV-IPN. Obtenido de http://www.comie.org.mx/congreso/memoriaelectronica/v11/docs/area_04/0714.pdf
  31. Sara Wong, P. (2014). Competitividad Global: Resultados 2013-2014. Guayaquil: ESPAE.
  32. Sattler, J. M. (2009). Fundamentos cognitivos (Vol. 1). Obtenido de https://books.google.com.ec/books?id=o8jHCQAAQBAJ&printsec=frontcover&hl=es#v=onepage&q&f=false
  33. Secretaria de educación superior, c. t. (2015). Acuerdo interistitucional N° MDT- SENESYT-2015-003 . Obtenido de http://www.educacionsuperior.gob.ec/wp-content/uploads/downloads/2015/04/
  34. Acuerdo-Interinstitucional-SENESCYT-MDT.pdf
  35. Secretaría Nacional de Ciencia y Tecnología. (12 de 2014). Educación superior del Ecuador. Obtenido de http://www.educacionsuperior.gob.ec/logros-2014-la-base-que-sostendra-el-proyecto-deinnovacion-social-en-2015/
  36. Servicio de Rentas Internas. (2015). Servicio de Rentas Internas. Obtenido de Servicio de Rentas Internas: http://www.sri.gob.ec/de/337
  37. The European Centre for the Development of Vocational Training. (26 de 06 de 2015). Cedefop . Obtenido de http://www.cedefop.europa.eu/en/news-and-press/news/germany-successful-start-social-project-audi-subsidiaries-dual-education-italy
  38. VanZile-Tamsen, C., Bissonnette, K., & Ng, S. (2010). Encouraging Participation in Enriching Study Abroad. Universidad de Buffalo, Institutional Analysis and Student Affairs. Obtenido de http://
  39. www.buffalo.edu/content/dam/www/provost/files/APBE/Briefs/Student-Experiences/EncouragingParticipationInStudyAbroad.pdf

El derecho de autor se conserva en los autores de la revista. Garantían también su derecho para publicar artículos científicos e investigativos. Todos los artículos están reconocidos a través de una licencia de reconocimiento de Creative Commons, donde permite compartir a terceros, siempre y cuando indique al autor y la primera publicación de la revista empresarial, sin fines comerciales.

Los autores se rigen a las diferentes normas de la licencia de no exclusiva, para distribución de la versión en obras publicadas, siempre y cuando se indique la primera publicación de la revista empresarial.

 

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.