Skip to main navigation menu Skip to main content Skip to site footer

The didactic technological culture in the university professor's cultural identity

PDF (Español (España)) EPUB (Español (España))

Abstract

His authors' investigating results on the cultural identity and the didactic job of Information Technologies and the Communications come to a point in this study. Covid's pandemic 19 fundamental learning to work on the mode not eyewitness imposed the challenge to assume the aforementioned technologies like the midway of teaching to the teachers, of mode than, the development of knowledge and technological abilities next to didacticses became a basic need for these professionals. From these perspectives, it was determined like objective: Reflecting on the need of a didactic technological culture that you integrate into like essential feature the cultural identity of the university professor to utilize adequately them TIC. As from the pedagogic experience in the performance of the teaching in the races of bachelor's degree in Ciencias Pharmaceutical and History of the Art of the University of Havana, the analysis and criticism of sources and of the result of the activity, between another methods, what's valuable to propitiate mismidad's production of senses in relation to the use of technologies and to offer recommendations to develop the cultural identity was argumented. The referred experience developed in two moments of the course 2020, first online using Teaching Aprendizaje's Virtual Surroundings where the use of the movable telephone and the computer were combined stops utilizing resources like forums of discussion and Whatsapp's groups, and the semi-eyewitness second one where another resources like electronic presentations, videos and another sources in digital support integrated; Both confirmed the urgency to develop the aforementioned culture.

Keywords

cultural identity, university professor, didactic technological culture


References

  1. Arias, M. A., Castro, A., y Sánchez, J. (1998). En torno al concepto de identidad nacional. Perspectivas, 9, 44-48. Recuperado el 5 de julio de 2020 de http://www.oei.es/historico/n2117.htm
  2. Bolívar, A., Fernández, M. y Molina, E. (2005). Investigar la identidad profesional del profesorado: Una triangulación secuencial. Qualitative-research, 6(1), 1-26. Recuperado el 10 de abril de 2021 de http://www.qualitative-research.net/fqs/
  3. Cabero, J. (1996). Nuevas Tecnologías, Comunicación y Educación. Edutec, 1, 1-12. Recuperado el 21 de febrero de 2017 de http://www.edutec.es/revista/index.php/edutec-e/article/view/576/305. DOI: https://doi.org/10.21556/edutec.1996.1.576
  4. Coloma, O. y Zalazar M. (2012). Estrategia curricular de uso de las Tecnologías de la Información y las Comunicaciones. Conferencia en la Reunión preparatoria del curso escolar 2012-2013, ISP José de la Luz y Caballero, Holguín.
  5. Ferras, M. (2014). El empleo de las tecnologías de la información y las comunicaciones en el proceso de enseñanza-aprendizaje de la Secundaria Básica. La Habana: Universitaria. http://books.google.com.cu
  6. Ferras, M. y Tamayo, I. (2022). La enseñanza aprendizaje con recursos tecnológicos en tiempos de covid-19. Espíritu Emprendedor TES, 6(4) octubre-diciembre, pp. 75-91. Disponible en https://www.espituemprendedortes.com. DOI: 10.33970/eetes.v6.n4.2022.323
  7. Guanche, J. (2019). El mito antropocéntrico de los “universales” y los rasgos culturales comunes. Temas, 99, 4-11. Disponible en: www.temas.cult.cu.
  8. Martínez, M. (2007). Conceptualización de la Transdisciplinariedad. POLIS, Revista Latenoamericana, 6(16), 1-17. Disponible en https://www.redalycorg/articulo.oa?id=30501606.
  9. Moreira, P. (2019). El aprendizaje significativo y su rol en el desarrollo social y cognitivo de los adolescentes. Rehuso, 4(2), 1-12. Disponible en https://revistas.utm.edu.ec/index.php/Rehuso/article/view/1845
  10. Nuque, M. M. y Sigcho, N. S. (2022). El aprendizaje móvil como herramienta innovadora en la función docente. Espíritu Emprendedor TES, 6(3) 17-31. Disponible en https://www.espituemprendedortes.com. DOI: 10.33970/eetes.v6.n3.2022.310
  11. Tamayo, I. (2018). A identidade cultural na formação humanística do profissional Pedagógico. In Castro, M. F., Franco, G. e Do Nascimento, A. (Eds.). Anais da 11° semana do curso de letras: 1° encontro internacional de educação multicultural, estudos linguísticos e pesquisa interdisciplinar (367-378). Manaus, AM: UEA Edições. Recuperado de http://repositorioinstitucional.uea.edu.br
  12. UNESCO. (2018). Las Tecnologías de la Información y la Comunicación en la Educación. Recuperado el 5 de enero de 2023 de http://www.unesco.org
  13. Verdecia, E., Enrique, S., Gargiulo, S., Pons, M., Scorians, E., Vernet, M., & Wenk, N. (2015). Tecnologías de la información y las comunicaciones en educación. Logros actuales y proyección hacia el futuro. Revista cubana de Educación Superior, 34(2), 4-17. Recuperado el 18 de diciembre de 2022 de http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttex&pid=S0257-43142015000200001&Ing=es&ting=es.

How to Cite

Tamayo Rodríguez, I., & Ferras Ferras, M. (2023). The didactic technological culture in the university professor’s cultural identity. Alternativas, 23(1), 5–14. Retrieved from https://editorial.ucsg.edu.ec/alternativas/alternativas/article/view/386

Download Citation

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

Similar Articles

<< < 1 2 3 4 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.