Skip to main navigation menu Skip to main content Skip to site footer

Entry to the pharmaceutical sciences career 2015-2023: a look from the vocational and professional orientation

PDF (Español (España)) EPUB (Español (España))

Abstract

Vocational guidance is essential for the admission of motivated students, whose preferences are related to the profile of the professional. The objective of the work was to evaluate the behavior of different variables related to the vocational orientation and professional motivation of the students who entered the day course of Pharmaceutical Sciences in the western region in the period 2015-2023. A retrospective and descriptive analysis of the results of the questionnaires applied to representative samples (>50%) of these cohorts was performed for their characterization. On average, 96.7% entered from the previous education by means of an entrance test with less than 20 years of age. There were more women (83.4%) than men (16.6%), mainly nationals (82%) and from Havana (53.8%). The behavior of vocational guidance was variable, with a slight tendency to recover after Covid-19, although in general it was limited. However, 70% of the students expressed satisfaction with the assigned career, 56.9% selected it among the first three options, with better results in the last three courses. Open days were the most widely recognized orientation route, followed by the importance of the profession (82.3%) and referrals from others (55%). Of the 15.6% who agreed without liking the degree, 9.2% did so due to family pressure and 6.4% because they had no other alternative. The identified gaps require immediate improvement actions. The subject Introduction to Pharmaceutical Sciences was key to motivating students with poor orientation at the time of admission.  

Keywords

Vocational guidance, professional, Pharmaceutical Sciences, admission, undergraduate


Author Biography

Mara Fernández Valdespino

Instituto de Farmacia y Alimentos, Universidad de La Habana.

Yania Suárez Pérez

Instituto de Farmacia y Alimentos, Universidad de La Habana.


References

  1. Castro, W.M; Bueno, N.M; Góngora, G.M. (2020). Procedimiento de ingreso a la educación superior en Granma. Formación para el desarrollo local. En: Memorias del evento Universidad 2020. XV Taller internacional “La educación superior y sus perspectivas”. La Habana, Cuba.
  2. Celada, V (2020). Acerca de las causas de deserción universitaria en Argentina a principios del siglo XXI, de las políticas implementadas y nuevas propuestas de retención de la población estudiantil. Revista científica de UCES, 25(2), 33-54. ISNN 2591-5266
  3. CIO III (2018). Reseña del Tercer Congreso Iberoamericano de Orientación: Voces de la Orientación en Iberoamérica. Orientación y Sociedad, 18(1-2), 277-280. ISSN 1851-8893
  4. Corica, A.; Otero, A. (2018). Transiciones juveniles: un análisis sobre el vínculo educación y trabajo de jóvenes egresados de la educación obligatoria argentina. Última década, 26(48), 133-148. DOI 10.4067/s0718-22362018000100133
  5. Díaz, I.; Narváez, I.; Amaya, T. (2020). El proyecto de vida como competencia básica en la formación integral de estudiantes de educación media. Revista de Investigación de desarrollo innovador, 11(1), 113-126. DOI 10.19053/20278306.v11.n1.2020.11687
  6. Erazo, X.F., Roselo, E.R. (2021). Orientación vocacional y su influencia en la deserción universitaria. Horizontes. Revista de Investigación en Ciencias de la Educación. 5 (18), Abril – junio, 591-606. Recuperado de: https://doi.org/10.33996/revistahorizontes.v5i18.198.
  7. Gavilán, M. (2006). La transformación de la Orientación Vocacional: hacia un nuevo paradigma. Rosario: Homo Sapiens Ediciones. Recuperado de: http://sedici.unlp.edu.ar/handle/10915/13791
  8. Gómez, M.C.; Tejedor, M.C. (2019). Elaboración de proyectos de vida en torno al estudio y al trabajo de jóvenes que finalizan la escuela media. XI Congreso Internacional de Investigación y Práctica Profesional en Psicología. Facultad de Psicología, Universidad de Buenos Aires, Argentina. Recuperado de: https://www.aacademica.org/000-111/792
  9. González, I., Rodríguez, A., Hernández, J. (2020). La orientación profesional para los estudiantes preuniversitarios desde la Universidad de Camagüey. Luz Año XIX (1), 3-14. Recuperado de: https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=589161654002
  10. Guerra, R.M. (2020). Gestión de la calidad, los riesgos y el conocimiento en la industria médico farmacéutica y biotecnológica: compilación de estudios en Cuba. (1era ed). La Habana: Editorial Universitaria. Capítulo 1, p 4. ISBN 978-959-16-4466-4.
  11. Hernández, O., Ramírez, I., Hernández L.L. (2020) Una perspectiva diferente-orientación profesional en las Universidades cubanas. Boletín Academia Paulista de Psicología. 40(98), 83-90. Recuperado de: https://www.researchgate.net/publication/344006377_Uma_perspectiva_diferente_-_orientacao_profissional_nas_Universidades_Cubanas
  12. Ibarrola, B.; Etxeberria, T. (2018). Inteligencias múltiples. De la teoría a la práctica escolar inclusiva. Buenos Aires: Ediciones SM Argentina. Recuperado de: https://issuu.com/sm_argentina/docs/inteligencias_multiples/4
  13. López, L. (2018). Estrategia de gestión del conocimiento para los servicios farmacéuticos cubanos. [Tesis de Doctor en Ciencias Farmacéuticas] Instituto de Farmacia y Alimentos, Universidad de La Habana, Cuba
  14. Miró, M.J. (2022). Orientación Vocacional - Ocupacional en la trayectoria escolar. Necesidad de repensar la propuesta educativa desde un enfoque integral y transversal a partir de la madurez de la carrera (Tesis de grado). Facultad de Humanidades y Ciencias Económicas. Pontificia Universidad Católica, Argentina. Recuperado de: https://repositorio.uca.edu.ar/handle/123456789/15583
  15. Ormaza, P. (2019) Educación: Orientación Vocacional y Profesional, garantía de derechos y construcción de proyectos de vida. Revista Ciencia UNEMI 12(30), Mayo-Agosto, 87 – 102. Recuperado de: http://dx.doi.org/10.29076/issn.2528-7737vol12iss30.2019pp87-102p
  16. Palacios, X. (2019). Adolescencia ¿Una etapa problemática del desarrollo humano? Revista Ciencias de la Salud. 17(1), 5-8. DOI 10.12804. Recuperado de: http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=56258058001
  17. Parra, P., Soto, R. Herrera, A.X., Juárez, L.C., Garduño, I., Merino, P., Vergara, C.M. (2019). Perfil estadístico de los egresados de la carrera de Farmacia en la FES Zaragoza UNAM. Ars Pharmaceutica, 60 (3), 153-160. Recuperado de: http://dx.doi.org/10.30827/ars.v60i3.7949
  18. Rascovan, S. (2015). Los jóvenes y el futuro. Programa de orientación para la transición al mundo adulto. Proyectos con recursos y actividades. Buenos Aires: Ediciones Novedades Educativas.
  19. Rascovan, S. (2016). La orientación vocacional como experiencia subjetivante. Buenos Aires: Editorial Paidós.
  20. Rascovan, S. (2020). Orientación y pandemia. Reflexiones para promover el debate. Revista Mexicana de Orientación Educativa. 17(38), 1-9. Recuperado de: http://w1.apora.org.ar/wp-content/uploads/2020/07/Rascovan-Sergio.-Orientaci%C3%B3n-y-pandemia-esitor.pdf
  21. Santana, L.; Medina, P.; Feliciano, L. (2019). Proyecto de vida y toma de decisiones del alumnado de Formación Profesional. Revista Complutense de Educación. 30(2), 423-440. ISNN 1998-2783. Recuperado de: http://dx.doi.org/10.5209/RCED.57589
  22. Suárez Pérez, Y. (2017). Nuevo plan de estudio para la licenciatura en Ciencias Farmacéuticas. [Editorial] Revista Cubana de Farmacia, 51(2). Recuperado de: http://revfarmacia.sld.cu/index.php/far/article/view/223

How to Cite

Fernández Valdespino, M., & Suárez Pérez, Y. (2022). Entry to the pharmaceutical sciences career 2015-2023: a look from the vocational and professional orientation . Alternativas, 23(3), 31–40. https://doi.org/10.23878/alternativas.v23i3.413

Download Citation

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

Similar Articles

<< < 1 2 

You may also start an advanced similarity search for this article.