Skip to main navigation menu Skip to main content Skip to site footer

Contribution to the energy education of students of pharmaceutical sciences and food sciencies

PDF (Español (España)) EPUB (Español (España))

Abstract

The Physical Discipline of Study Plan E for the Pharmaceutical Sciences and Food Sciences careers at the University of Havana, contemplates, among other contents: the generation and consumption of direct and alternating current electric current, the operation of simple electric circuits and the photoelectric effect. Through the scientific-methodological work of the collective of the discipline, it was determined that the contribution, from Physics, that was made to the energy education of students, was still insufficient, so that they can face the complex professional problems of the efficient management of electricity, the culture of saving and the use of renewable energy sources, in accordance with the energy policy deployed by the Cuban state. The need to comprehensively address issues related to energy efficiency and security in other disciplines of both majors was also identified. Faced with the problem of how to improve energy education in the teaching-learning process, a group of tasks and didactic resources was identified and put into practice in the Physics I and II subjects, which contributes to the energy education of students and the carrying out an interdisciplinary scientific-methodological work in each career to discuss this problem. The objective of this work is to expose the experiences reached by the Physics group and the results of the interdisciplinary scientific-methodological work for the contribution to the energy education of the students of the careers of Pharmaceutical Sciences and Food Sciences. 

Keywords

Energy education, energy culture, energy efficiency, physics


Author Biography

Madeline Ochoa Alomá

Instituto de Farmacia y Alimentos

Fidel Pérez Pérez

Instituto de Farmacia y Alimentos

Andrés Solano García

Instituto de Farmacia y Alimentos

Odalis Mora Zamora

Instituto de Farmacia y Alimentos


References

  1. Castañeda, D. y Forero, E. (2017). Educación Energética: propuesta transversal en el currículum de ingeniería electrónica. Encuentro Internacional de Educación en Ingeniería. Universidad Santo Tomás. Bogotá.
  2. Costafreda, J. L. y Laborde, R. (2018). Influencia del conocimiento sobre el consumo eléctrico asociado al bombeo de agua en la educación energética de los estudiantes de la Universidad de Holguín. Revista Magazine de las Ciencias. Publicación cuatrimestral. Vol. 3, Año 2018, No. 3, 117-130.
  3. Espinosa, B. (2019). Operaciones unitarias farmacéuticas. Ciudad de México: UNAM, Facultad de Estudios Superiores Zaragoza. (p. 107)
  4. Gallego, A., Salamanca, J. y Ballesteros, V. (2018). Aprendizaje Basado en Proyectos, una experiencia de aula para la educación energética en estudiantes de ingeniería electrónica. Revista Tecné, Episteme y Didaxis. 2018, número extraordinario. Bogotá.
  5. Grupo Nacional para la Implementación de la Agenda 2030. (2021). Informe Nacional Voluntario Cuba 2021. La Habana: Ministerio de Economía y Planificación. (p. 115)
  6. Korkeakoski, M. y Filgueiras, M. (2022). Una mirada a la transición de la matriz energética cubana. Ingeniería Energética. 2022. 43(3), septiembre/diciembre. ISSN: 1815-5901. Sitio de la revista: https://rie.cujae.edu.cu/index.php/RIE/index
  7. Ministerio de Economía y Planificación. (2019). Plan Nacional de Desarrollo Económico y Social hasta 2030. La Habana: Programa de Naciones Unidas para el Desarrollo (PNUD)
  8. Pedroso, F. (2022). Educación Energética y su Concepción en la Formación de Profesores del Siglo XXI. Ecosolar 81/2022,
  9. Pérez, Y. y García, M. (2007). Manual para la Gestión Eficiente de la Energía en la Industria Alimentaria. La Habana: Instituto de Investigaciones para la Industria Alimentaria (IIIA) y Organización de Naciones Unidas para el Desarrollo Industrial (ONUDI)
  10. Stolik, D. (2019). Energía fotovoltaica para Cuba. La Habana: Editorial Cubasolar. (p.3)

How to Cite

Ochoa Alomá, M., Pérez Pérez , F., Solano García, A., & Mora Zamora, O. (2022). Contribution to the energy education of students of pharmaceutical sciences and food sciencies . Alternativas, 23(3), 47–56. https://doi.org/10.23878/alternativas.v23i3.415

Download Citation

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

Similar Articles

<< < 2 

You may also start an advanced similarity search for this article.