Skip to main navigation menu Skip to main content Skip to site footer

New higher education law in Ecuador: how to ensure quality?

PDF (Español (España))

Abstract

In Ecuador, higher education is based on the knowledge acquired from secondary education, it is taught by universities and technological institutes authorized as higher education institutions and the objective is for students to develop skills and abilities in a specialized area of study and once graduated contribute with their knowledge to the development of the country. In this sense, the States must seek actions to improve or strengthen the quality of learning in higher education. The purpose of this research is to analyze the concept of academic quality and the processes that Ecuador has developed to achieve and ensure quality in higher education. An analytical-documentary study was carried out with a qualitative approach to the concepts of quality in higher education the incidences that the institutionality has had and the application of the new Organic Law of Higher Education in Ecuadorian educational institutions in search of the assurance of educational quality likewise it was evidenced that he quality of higher education represents rather a sum of several factors that are linked and are mutually inclusive. It is concluded that the implementation of efficient strategies, maintaining dynamic processes and management evaluation systems will allow improving the quality system in higher education.

Keywords

Higher education, efficiency of education, teaching, professional education


References

  1. Castaño, G., & García, L. (2012). Una revisión teórica de la calidad de la educación superior en el contexto colombiano, 15 (2). http://www.scielo.org.co/pdf/eded/v15n2/v15n2a05.pdf
  2. Constitución Política de La República del Ecuador. (2008). Quito, Ecuador.
  3. Consejo de Aseguramiento de la Calidad de la Educación Superior CACES. (2019). Plan Estratégico Institucional 2019-2021. https://www.caces.gob.ec/documents/20116/343391/12/53/12539.afsh/12539_1.0.afsh
  4. Consejo de Aseguramiento de la Calidad de la Educación Superior CACES. (2018). Política de evaluación institucional de universidades y escuelas politécnicas en el marco del sistema de aseguramiento de la calidad de la educación superior. https://www.caces.gob.ec/documents/20116/152061/44/4436.afsh/4436_1.0.afsh
  5. Consejo Nacional de Evaluación y Acreditación de la Educación Superior del Ecuador CONEA. (2003). La Calidad en la Universidad Ecuatoriana. Principios, características y estándares de calidad. UNESCO/IESALC. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000149614.
  6. Espinoza, C. (2016). Calidad de la Educación e índices de gestión en relación con el presupuesto de las universidades del Ecuador en el año 2015. Revista Universidad y Sociedad. 8(2).
  7. Garbanzo, G. (2007). “Calidad y equidad de la educación superior pública aspectos por considerar en su interpreta-ción”. Revista Educación, 31(2),11-27, ISSNN: 0379-7082. https://www.redalyc.org/pdf/440/44031202.pdf
  8. García, V. (1980). La calidad de la educación: una interrogante a las ciencias a las ciencias de la educación, a la política docente y la actividad escolar. Aula Abierta. 30. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=2309285.
  9. Jiménez, C., Araya, L., Rojas, J. Vega, A. (2020). Calidad como área de investigación en educación superior. Revista Espacios, 41(09). Recuperado de https://www.revistaespacios.com/a20v41n09/a20v41n09p08.pdf.
  10. Lago, D., Gamboa, A., Montes, A. (2014). Calidad de la educación superior: un análisis de sus principales determinan-tes. Revista Saber, Ciencia y Libertad, 8 (2). Recuperado de https://www.researchgate.net/publication/327471557_Calidad_de_la_educacion_superior
  11. Ley Orgánica de Educación Superior del Ecuador. (2010). Quito, Ecuador.
  12. Martínez, J., López, E., Pacheco, O. (2019). Acreditación de la calidad en la educación superior de América Latina. Una visión socio formativa. Atenas, 3(47), 34-51 Recuperado de: . https://www.researchgate.net/publication/333984678_
  13. Organización de las Naciones Unidad para la Educación, la Ciencia y la Cultura UNESCO & Instituto Internacional pa-ra la Educación Superior en América Latina y el Caribe IESALC. (2004). La evaluación y la acreditación de la educa-ción superior en América Latina y el Caribe. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000148773
  14. Organización de las Naciones Unidad para la Educación, la Ciencia y la Cultura UNESCO (2004). Educación para to-dos: el imperativo de la calidad. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000150169
  15. Organización de las Naciones Unidad para la Educación, la Ciencia y la Cultura UNESCO (1999). Conferencia Mundial sobre la educación superior en el siglo XXI: Visión y acción. Paris. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000116345_spa
  16. Organización de las Naciones Unidad para la Educación, la Ciencia y la Cultura UNESCO & Instituto Internacional pa-ra la Educación Superior en América Latina y el Caribe IESALC. (2020). La garantía de la calidad y los criterios de acreditación en la educación superior. Perspectivas internacionales. https://www.iesalc.unesco.org/wp-content/uploads/2020/06/Criterios-de-acreditacio%CC%81n.pdf.
  17. Orozco, L. (2010). Calidad académica y relevancia social de la educación superior en América Latina. Revista Iberoame-ricana de Educación Superior. I (1). México. ISSN: 2007-2872. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=299128587002
  18. Orozco, E., Jaya, A., Ramos, F., Guerra, R. (2020). Retos a la gestión de la calidad en las instituciones de educación superior en Ecuador. http://scielo.sld.cu/pdf/ems/v34n2/1561-2902-ems-34-02-e2268.pdf.
  19. Razo, I. Dibut, L., Iñigo, E. (2016).Aseguramiento de la calidad en la educación superior: experiencia de la universidad del golfo de California, México, Revista Universidad y Sociedad, 8. http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2218-36202016000100028
  20. Secretaria Central de la Organización Internacional de Normalización. Normas ISO. & Organización de Las Naciones Unidas para el Desarrollo Industrial ONUDI (2010) Revista Progresar Rápidamente. https://www.iso.org/files/live/sites/isoorg/files/archive/pdf/en/fast_forward-es.pdf
  21. Sistema de Gestión de la Calidad ISO (2005) 9001: 2008.
  22. Véliz, V. (2018). Calidad en la educación superior: Caso Ecuador. Redalyc. Revista Atenas. 1 (41). https://www.redalyc.org/journal/4780/478055151011/html/

How to Cite

Jiménez Cabrera, J. (2021). New higher education law in Ecuador: how to ensure quality?. Alternativas, 22(3), 27–34. https://doi.org/10.23878/alternativas.v22i3.366

Download Citation

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.