Skip to main navigation menu Skip to main content Skip to site footer

Challenges of cell biology in the curriculum E of the Pharmaceutical Sciences Career

PDF (Español (España)) EPUB (Español (España))

Abstract

The design of the E curriculum in the degree in Pharmaceutical Sciences led to the improvement and update of the Cell Biology subject and its location in the first period of the first year in the Diurnal Course mode. The objective of this work was to evaluate the impact of the subject in student performance and academic use; as well as identify the main deficiencies and challenges during the implementation of the new curriculum. A retrospective analysis of the subject was carried out with the application of satisfaction surveys to the first -year students of the daytime course, and from the deficiencies detected, a proposal for the improvement plan was developed.

The analysis evidenced that among the main problems faced by the subject were the lack of updated bibliography, the realization of few practical activities; as well as the large amount of information that should be assimilated by students. In addition, high percent of student satisfaction was obtained with respect to the thematic plan of the subject and the teaching cloister. The activity plan proposed by the group, based on the deficiencies detected, contributed to improving the quality of the teaching and student satisfaction; considering a need systematic methodological work in order to update the subject according to advances in biomedical research.

Keywords

Cell Biology, Pharmaceutical Sciences, Student Satisfaction, Curriculum E


Author Biography

Yoanna l Herrera Preva

Instituto de Farmacia y Alimentos

Grisel Del Toro García

  Instituto de Farmacia y Alimentos

Alejandro Fabra González

 Instituto de Farmacia y Alimentos

Beatriz Linares Diego

 Instituto de Farmacia y Alimentos

Vivian Peraza Zamora

 Instituto de Farmacia y Alimentos


References

  1. Alves, H., & Raposo, M. (2014). La medición de la satisfacción en la enseñanza universitaria: El ejemplo de la Universidad Da Beira Interior. Revista Internacional de Marketing Público y No Lucrativo, 1(1), 73-88. Recuperado en Mayo 7, 2023, de: https://www.researchgate.net/publication/227350931_La_medicion_de_la_satisfaccion_en_la_enseoanza_universitaria_El_ejemplo_de_la_universidade_da_beirainterior
  2. Basulto-González, G., Gómez-Martínez, F. d., & González-Durand, O. (2017). Enseñar y aprender Biología desde el enfoque sociocultural-profesional. EduSol, 17(61), 70-81.
  3. Belloch, O. C. (2012). Las Tecnologías de la Información y Comunicación en el aprendizaje. Material docente [on-line], Universidad de Valencia, Departamento de Métodos de Investigación y Diagnóstico en Educación, Valencia., Valencia. Recuperado en Mayo 7, 2023, de: http://www.uv.es/bellochc/pedagogia/EVA1.pdf
  4. Lucumí, A. (2015). Retos en la enseñanza de la biología molecular y la bioquímica en las carreras del área de la salud. Boletín Virtual, 4(9), 26-39.
  5. Ministerio de Educación Superior. (2017). Plan de estudio E: Carrera Ciencias Farmacéuticas. La Habana: MES.
  6. Peña, M. A., Palau, R. C., & Beltrán, M. E. (2020). La dirección del aprendizaje: un reto para el docente de Biología. EduSol, 75(75), 195-209. Recuperado de: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_asttext&pid=S1729-80912021000200195&Ing=es&tlng=es.
  7. Pérez, I., & Pereyra, E. (2015). Satisfacción estudiantil: un indicador de la calidad educativa en el departamento de biología celular, UCV. Revista de Pedagogía, 36(99), 69-89. Recuperado en Mayo 7, 2023, de: https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=65945575008
  8. Pérez, M. M. (2014). La formación del conocimiento científico a partir del conocimiento cotidiano. Tesis de Doctorado, Universidad de Ciencias Pedagógicas “José de la Luz y Caballero”, Holguín.
  9. Southern New Hampshire University. (2021). ¿Qué son las TICs y por qué son importantes? Recuperado en mayo 7, 2023, de: https://es.snhu.edu/noticias/que-son-las-tics-y-por-que-son-importantes
  10. Suárez, P. Y. (2018). Nuevo plan de estudio para la Licenciatura en Ciencias Farmacéuticas. Revista Cubana de Farmacia, 51(2). Recuperado de: https://revfarmacia.sld.cu/index.php/far/article/view/223
  11. Torres, I. T. (2019). Las TIC en la enseñanza de la biología. Trabajo de grado, universidad militar Nueva Granada, Programa especialización en docencia universitaria, Bogotá.

How to Cite

Herrera Preva, Y. l, Del Toro García, G., Fabra González, A., Linares Diego, B., & Peraza Zamora, V. (2022). Challenges of cell biology in the curriculum E of the Pharmaceutical Sciences Career. Alternativas, 23(2), 33–42. https://doi.org/10.23878/alternativas.v23i2.405

Download Citation

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

Similar Articles

1 2 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.