Analysis of the Determining Factors of the Quality and Culture of Higher Education in the Dual Training System: Ecuador Case from the European Student Perspective

Carmen Paola Padilla Lozano, Danny Xavier Arévalo Avecillas, José Roberto Morales Vergara

Resumen


The objective is to know the factors that define a good higher education in Ecuador with the Dual system taught at the Universidad Católica Santiago de Guayaquil from the perspective of European foreign students. It seeks to know their points of view, their experience and main cultural aspects within the universities contrasted with the German culture. It will also be observed how the students lived their exchange program in a major with the same characteristics of their country of origin, as well as the perspective of Ecuadorian students who were in exchange programs in Germany. The study analyzed attitudes, academic relations with teachers using a frame of reference to the cultural dimensions of Hofstede. You will see the impact of language in their studies, why choosing a South American country as a place of exchange, reasons why they would return or not, their adaptation to the Ecuadorian dual education system and the recommendations that should be taken into consideration as improvements to the dual system.

Palabras clave


Higher Education, Dual System, Cultural Dimensions, Hofstede, Exchanges, Productive Matrix, Germany, Ecuador

Texto completo:

PDF

Referencias


Admisión, S. N. (2015). snna. Obtenido de http://www.snna.gob.ec/wp-content/themes/institucion/comunicamos_noticias54.php

AHK. (2014). Comercio Ecuatoriano-Alemana . Obtenido de http://ecuador.ahk.de/es/formacion/sistema-dual/que-es-la-formacion-dual/

AHK Ecuador . (2015). Obtenido de http://ecuador.ahk.de/es/formacion/duale-hochschule/

ALEMÁN, F. (2014). Perspectiva Económica, un enfoque gerencial. Guayaquil: Espae. Obtenido de http://www.espae.espol.edu.ec/images/documentos/publicaciones/articulos/PerspectivaEconomica2014UnEnfoqueGerencial.pdf

Bu, C. (2005). Analisis y evaluación de proyectos de inversión. (G. N. Editores, Ed.) Mexico: Editorial limusa. Obtenido de https://books.google.com.ec/books?id=XfVvR-TwcbEC&printsec=frontcover&hl=es#v=onepage&q&f=false

CEAACES. (2014). Consejo de Evaluación, Acreditación y Aseguramiento de la Calidad de la Educación Superior. Obtenido de http://www.ceaaces.gob.ec/sitio/que-hacemos/

Cegarra Sánchez, J. (2012). Los Métodos de Investigación. En Metodología de la Investigación Científica y Tecnológica (págs. 81-84). España: Díaz de Santos.

CES. (2012). Consejo de Educación Superior. Obtenido de http://www.ces.gob.ec/institucion/mision-vision-y-objetivos

David Fernández Vítores. (2014). El Español: Una lengua viva. España: Instituto Cervantes. Obtenido de http://eldiae.es/wp-content/uploads/2014/07/El-espa%C3%B1ol-lengua-viva-2014.pdf

Ecuador en cifras. (2013). Documentos. Recuperado el 13 de Abril de 2015, de Ecuador en cifras: http://200.110.88.41/documentos/web-inec/Poblacion_y_Demografia/Migracion/2013/Anuario_ESI_2013.pdf

Ecuador, P. d. (13 de 12 de 2014). http://www.presidencia.gob.ec. Obtenido de http://www.presidencia.gob.ec/la-unesco-reconoce-al-ecuador-por-sus-avances-en-educacion-video/

Frías-Navarro, D., & Marcos Pascual Soler. (2012). PRÁCTICAS DEL ANÁLISIS FACTORIAL EXPLORATORIO (AFE) EN LA INVESTIGACIÓN SOBRE CONDUCTA DEL CONSUMIDOR Y MARKETING. España: Universidad de Valencia. Obtenido de http://www.scielo.org.co/pdf/sumps/v19n1/v19n1a04

Good Country. (2014). Good Country Ecuador. Obtenido de http://www.goodcountry.org/country/ECU

Guzmán, J. C. (2011). La calidad de la enseñanza en educación superior ¿Qué es una buena enseñanza en este nivel educativo? México. Obtenido de http://www.scielo.org.mx/scielo.php?pid=S0185-26982011000500012&script=sci_arttext

Hernandez, S., & cols. (2010). Metodología de la Investigación. México: Mc Graw Hill.

Hofstede, G. (1984). The cultural relativity of the quality of life concept. Academy of Management Review, 389-398.

Hofstede, G. (2001). Culture’s Consequences International Differences in Work-Related Values. SAGE.

Hofstede, G. (2015). Geert Hofstede. Obtenido de http://geert-hofstede.com/national-culture.html

Hofstede, P. G. (2015). Geert Hofstede . Obtenido de http://geert-hofstede.com/national-culture.html

INEVAL. (2014). Instituto Nacional de Evaluación Educativa. Obtenido de http://www.evaluacion.gob.ec/la-institucion/

Lamborghin. (2015). Lamborghin. Obtenido de http://www.lamborghini.com/en/company/careers/desi/

Miller, B. (2012). Scholarship Exchange in EcuadoRr. Minneapolis. Obtenido de http://umabroad.umn.edu/assets/files/IRSEP%20final%20reports/ECUADOR%20bronwyn.pdf

Ministerio de Educación del Ecuador. (2013). ESTÁNDARES DE CALIDAD EDUCATIVA. Ecuador. Obtenido de http://educacion.gob.ec/wp-content/uploads/downloads/2013/03/estandares_2012.

pdf

Miranda, V. (13 de 12 de 2014). La Unesco reconoce al Ecuador por sus avances en educación. Obtenido de http://www.elciudadano.gob.ec/page/187/?option=com_remository&Itemid=90&func=-

select&id=87&orderby=6

Morera Bañas, I. (2012). La cultura y sus maneras de enseñar y aprender. Instituto Cervantes de Bruselas. Obtenido de http://cvc.cervantes.es/ensenanza/biblioteca_ele/publicaciones_centros/PDF/bruselas_2012/12_morera.pdf

Organización de las Naciones Unidas para la Educación, l. C. (2014). Primera entrega de resultados del tercer estudio regional comparativo y explicativo. Obtenido de http://www.unesco.org/new/

fileadmin/MULTIMEDIA/FIELD/Santiago/pdf/Primera-Entrega-TERCE-Final.pdf

Pablo, D. J. (2014). Movilidad de estudiantes Mexicanos a Francia. Departamento de Investigaciones Educativas, CINVESTAV-IPN. Obtenido de http://www.comie.org.mx/congreso/memoriaelectronica/v11/docs/area_04/0714.pdf

Sara Wong, P. (2014). Competitividad Global: Resultados 2013-2014. Guayaquil: ESPAE.

Sattler, J. M. (2009). Fundamentos cognitivos (Vol. 1). Obtenido de https://books.google.com.ec/books?id=o8jHCQAAQBAJ&printsec=frontcover&hl=es#v=onepage&q&f=false

Secretaria de educación superior, c. t. (2015). Acuerdo interistitucional N° MDT- SENESYT-2015-003 . Obtenido de http://www.educacionsuperior.gob.ec/wp-content/uploads/downloads/2015/04/

Acuerdo-Interinstitucional-SENESCYT-MDT.pdf

Secretaría Nacional de Ciencia y Tecnología. (12 de 2014). Educación superior del Ecuador. Obtenido de http://www.educacionsuperior.gob.ec/logros-2014-la-base-que-sostendra-el-proyecto-deinnovacion-social-en-2015/

Servicio de Rentas Internas. (2015). Servicio de Rentas Internas. Obtenido de Servicio de Rentas Internas: http://www.sri.gob.ec/de/337

The European Centre for the Development of Vocational Training. (26 de 06 de 2015). Cedefop . Obtenido de http://www.cedefop.europa.eu/en/news-and-press/news/germany-successful-start-social-project-audi-subsidiaries-dual-education-italy

VanZile-Tamsen, C., Bissonnette, K., & Ng, S. (2010). Encouraging Participation in Enriching Study Abroad. Universidad de Buffalo, Institutional Analysis and Student Affairs. Obtenido de http://

www.buffalo.edu/content/dam/www/provost/files/APBE/Briefs/Student-Experiences/EncouragingParticipationInStudyAbroad.pdf