Analysis of the Determining Factors of the Quality and Culture of Higher Education in the Dual Training System: Ecuador Case from the European Student Perspective
Resumo
The objective is to know the factors that define a good higher education in Ecuador with the Dual system taught at the Universidad Católica Santiago de Guayaquil from the perspective of European foreign students. It seeks to know their points of view, their experience and main cultural aspects within the universities contrasted with the German culture. It will also be observed how the students lived their exchange program in a major with the same characteristics of their country of origin, as well as the perspective of Ecuadorian students who were in exchange programs in Germany. The study analyzed attitudes, academic relations with teachers using a frame of reference to the cultural dimensions of Hofstede. You will see the impact of language in their studies, why choosing a South American country as a place of exchange, reasons why they would return or not, their adaptation to the Ecuadorian dual education system and the recommendations that should be taken into consideration as improvements to the dual system.Palavras-chave
Higher Education, Dual System, Cultural Dimensions, Hofstede, Exchanges, Productive Matrix, Germany, Ecuador
Biografia do Autor
Carmen Paola Padilla Lozano
Danny Xavier Arévalo Avecillas
José Roberto Morales Vergara
Referências
- Admisión, S. N. (2015). snna. Obtenido de http://www.snna.gob.ec/wp-content/themes/institucion/comunicamos_noticias54.php
- AHK. (2014). Comercio Ecuatoriano-Alemana . Obtenido de http://ecuador.ahk.de/es/formacion/sistema-dual/que-es-la-formacion-dual/
- AHK Ecuador . (2015). Obtenido de http://ecuador.ahk.de/es/formacion/duale-hochschule/
- ALEMÁN, F. (2014). Perspectiva Económica, un enfoque gerencial. Guayaquil: Espae. Obtenido de http://www.espae.espol.edu.ec/images/documentos/publicaciones/articulos/PerspectivaEconomica2014UnEnfoqueGerencial.pdf
- Bu, C. (2005). Analisis y evaluación de proyectos de inversión. (G. N. Editores, Ed.) Mexico: Editorial limusa. Obtenido de https://books.google.com.ec/books?id=XfVvR-TwcbEC&printsec=frontcover&hl=es#v=onepage&q&f=false
- CEAACES. (2014). Consejo de Evaluación, Acreditación y Aseguramiento de la Calidad de la Educación Superior. Obtenido de http://www.ceaaces.gob.ec/sitio/que-hacemos/
- Cegarra Sánchez, J. (2012). Los Métodos de Investigación. En Metodología de la Investigación Científica y Tecnológica (págs. 81-84). España: Díaz de Santos.
- CES. (2012). Consejo de Educación Superior. Obtenido de http://www.ces.gob.ec/institucion/mision-vision-y-objetivos
- David Fernández Vítores. (2014). El Español: Una lengua viva. España: Instituto Cervantes. Obtenido de http://eldiae.es/wp-content/uploads/2014/07/El-espa%C3%B1ol-lengua-viva-2014.pdf
- Ecuador en cifras. (2013). Documentos. Recuperado el 13 de Abril de 2015, de Ecuador en cifras: http://200.110.88.41/documentos/web-inec/Poblacion_y_Demografia/Migracion/2013/Anuario_ESI_2013.pdf
- Ecuador, P. d. (13 de 12 de 2014). http://www.presidencia.gob.ec. Obtenido de http://www.presidencia.gob.ec/la-unesco-reconoce-al-ecuador-por-sus-avances-en-educacion-video/
- Frías-Navarro, D., & Marcos Pascual Soler. (2012). PRÁCTICAS DEL ANÁLISIS FACTORIAL EXPLORATORIO (AFE) EN LA INVESTIGACIÓN SOBRE CONDUCTA DEL CONSUMIDOR Y MARKETING. España: Universidad de Valencia. Obtenido de http://www.scielo.org.co/pdf/sumps/v19n1/v19n1a04
- Good Country. (2014). Good Country Ecuador. Obtenido de http://www.goodcountry.org/country/ECU
- Guzmán, J. C. (2011). La calidad de la enseñanza en educación superior ¿Qué es una buena enseñanza en este nivel educativo? México. Obtenido de http://www.scielo.org.mx/scielo.php?pid=S0185-26982011000500012&script=sci_arttext
- Hernandez, S., & cols. (2010). Metodología de la Investigación. México: Mc Graw Hill.
- Hofstede, G. (1984). The cultural relativity of the quality of life concept. Academy of Management Review, 389-398.
- Hofstede, G. (2001). Culture’s Consequences International Differences in Work-Related Values. SAGE.
- Hofstede, G. (2015). Geert Hofstede. Obtenido de http://geert-hofstede.com/national-culture.html
- Hofstede, P. G. (2015). Geert Hofstede . Obtenido de http://geert-hofstede.com/national-culture.html
- INEVAL. (2014). Instituto Nacional de Evaluación Educativa. Obtenido de http://www.evaluacion.gob.ec/la-institucion/
- Lamborghin. (2015). Lamborghin. Obtenido de http://www.lamborghini.com/en/company/careers/desi/
- Miller, B. (2012). Scholarship Exchange in EcuadoRr. Minneapolis. Obtenido de http://umabroad.umn.edu/assets/files/IRSEP%20final%20reports/ECUADOR%20bronwyn.pdf
- Ministerio de Educación del Ecuador. (2013). ESTÁNDARES DE CALIDAD EDUCATIVA. Ecuador. Obtenido de http://educacion.gob.ec/wp-content/uploads/downloads/2013/03/estandares_2012.
- Miranda, V. (13 de 12 de 2014). La Unesco reconoce al Ecuador por sus avances en educación. Obtenido de http://www.elciudadano.gob.ec/page/187/?option=com_remository&Itemid=90&func=-
- select&id=87&orderby=6
- Morera Bañas, I. (2012). La cultura y sus maneras de enseñar y aprender. Instituto Cervantes de Bruselas. Obtenido de http://cvc.cervantes.es/ensenanza/biblioteca_ele/publicaciones_centros/PDF/bruselas_2012/12_morera.pdf
- Organización de las Naciones Unidas para la Educación, l. C. (2014). Primera entrega de resultados del tercer estudio regional comparativo y explicativo. Obtenido de http://www.unesco.org/new/
- fileadmin/MULTIMEDIA/FIELD/Santiago/pdf/Primera-Entrega-TERCE-Final.pdf
- Pablo, D. J. (2014). Movilidad de estudiantes Mexicanos a Francia. Departamento de Investigaciones Educativas, CINVESTAV-IPN. Obtenido de http://www.comie.org.mx/congreso/memoriaelectronica/v11/docs/area_04/0714.pdf
- Sara Wong, P. (2014). Competitividad Global: Resultados 2013-2014. Guayaquil: ESPAE.
- Sattler, J. M. (2009). Fundamentos cognitivos (Vol. 1). Obtenido de https://books.google.com.ec/books?id=o8jHCQAAQBAJ&printsec=frontcover&hl=es#v=onepage&q&f=false
- Secretaria de educación superior, c. t. (2015). Acuerdo interistitucional N° MDT- SENESYT-2015-003 . Obtenido de http://www.educacionsuperior.gob.ec/wp-content/uploads/downloads/2015/04/
- Acuerdo-Interinstitucional-SENESCYT-MDT.pdf
- Secretaría Nacional de Ciencia y Tecnología. (12 de 2014). Educación superior del Ecuador. Obtenido de http://www.educacionsuperior.gob.ec/logros-2014-la-base-que-sostendra-el-proyecto-deinnovacion-social-en-2015/
- Servicio de Rentas Internas. (2015). Servicio de Rentas Internas. Obtenido de Servicio de Rentas Internas: http://www.sri.gob.ec/de/337
- The European Centre for the Development of Vocational Training. (26 de 06 de 2015). Cedefop . Obtenido de http://www.cedefop.europa.eu/en/news-and-press/news/germany-successful-start-social-project-audi-subsidiaries-dual-education-italy
- VanZile-Tamsen, C., Bissonnette, K., & Ng, S. (2010). Encouraging Participation in Enriching Study Abroad. Universidad de Buffalo, Institutional Analysis and Student Affairs. Obtenido de http://
- www.buffalo.edu/content/dam/www/provost/files/APBE/Briefs/Student-Experiences/EncouragingParticipationInStudyAbroad.pdf
El derecho de autor se conserva en los autores de la revista. Garantían también su derecho para publicar artículos científicos e investigativos. Todos los artículos están reconocidos a través de una licencia de reconocimiento de Creative Commons, donde permite compartir a terceros, siempre y cuando indique al autor y la primera publicación de la revista empresarial, sin fines comerciales.
Los autores se rigen a las diferentes normas de la licencia de no exclusiva, para distribución de la versión en obras publicadas, siempre y cuando se indique la primera publicación de la revista empresarial.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.