Skip to main navigation menu Skip to main content Skip to site footer

Difficulties in understanding the functional limit concept in Chemistry students

PDF (Español (España)) EPUB (Español (España))

Abstract

The understanding of the limit concept is fundamental in the subject of Calculus of a single variable, since it constitutes the basis for the rest of the basic concepts studied in the subject, such as the continuity of a function at a point, the derivative and the integral. of functions of a variable; therefore, it is very important to achieve in the student a full understanding of it, because if it is not achieved, significant learning in the subject is not achieved. Although this is a widely discussed topic, which is due to the complexity of the concept itself; this paper systematizes the difficulties encountered and reported in the consulted bibliography that served as inspiration to propose a detailed observation guide. In addition, a descriptive investigation is carried out to analyze and identify the difficulties presented by Chemistry students at the University of Havana in handling the concept of limit, based on observations made in class and systematic and partial evaluations of the subject. The results are evidence of the conceptual difficulties of the limit of functions of a real variable and will mark the starting point to define the actions to be carried out to solve these difficulties, thus improving the teaching-learning process of the subject. 

Keywords

Functional limit concept, epistemological obstacles, conceptual difficulties, teaching-learning process of Calculus


Author Biography

Adriana Díaz Cordero

Facultad de Matemática y Computación

Valentina Badía Albanés

Facultad de Matemática y Computación


References

  1. Arias, A. L. (27 de Septiembre de 2019). Análisis de la comprensión del concepto de límite de una función en un punto en estudiantes ecuatorianos de bachillerato y del curso de nivelación. Tesis Doctoral . Ali-cante, España: Universidad de Alicante.
  2. Blázquez, S., & Ortega del Rincón, T. (2000). El concepto de límite en la educación secundaria. En el futuro del cálculo infinitesimal. México: Grupo Editorial Iberoamérica.
  3. Blázquez, S., & Ortega del Rincón, T. (2002). Nueva definición del límite funcional. Uno: Revista de didáctica de las matemáticas (30), 67-84.
  4. González, M. T., & Sierra, M. (2003). El método de investigación histórico en la didáctica del análisis matemático. investigación en Educación Matemática: Séptimo Simposio de la Sociedad Española de Investigación en Educación Matemática , 109-130.
  5. González, P. (2009). Historia de la matemática y dimensión cultural de las matemáticas. Actes d'Història de la Ciència i de la técnica , 337-346.
  6. Hernández, C. A., Prada, R., & Ramírez, P. (2017). Obstáculos epistemológicos sobre los conceptos de límite y continuidad en cursos de cálculo diferencial en programas de ingeniería. Perspectivas , 73-83.
  7. MES. (2018). Plan de estudios E. Química. La Habana, Cuba.
  8. Mira, M. (2016). Desarrollo de la comprensión del concepto de límite de una función. Características de trayectorias hipotéticas de aprendizaje. Tesis doctoral. Universidad de Alicante .
  9. Quesada, C., & Padilla, E. (2019). Límite de funciones en una variable y principales dificultades concep-tuales de estudiantes en formación inicial. XV CIAEM - IACME, .
  10. Sierpinska, A. (1990). Some remarks on understanding in Mathematics. For the learning of mathematics , 24-41.
  11. Tall, D. (1992). Students' difficulties in calculus. Proceedings of Working Group 3 on Students’ Difficulties in Calculus (págs. 13-28). Québec: ICME-7.
  12. Vrancken, S., Gregorini, M., Engler, A., Müller, D., & Hecklein, M. (2006). Dificultades relacionadas con la enseñanza y el ap-rendizaje del concepto de límite. PREMISA , 9-19.

How to Cite

Díaz Cordero, A., & Badía Albanés, V. (2022). Difficulties in understanding the functional limit concept in Chemistry students . Alternativas, 23(3), 21–30. https://doi.org/10.23878/alternativas.v23i3.412

Download Citation

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

Similar Articles

<< < 2 3 4 

You may also start an advanced similarity search for this article.