Skip to main navigation menu Skip to main content Skip to site footer

Perfecting the training and overcoming of educational directive, a challenge for the university

PDF (Español (España)) EPUB (Español (España))

Abstract

The presentation ventures into the training and overcoming of educational directives in the Villa Clara. The objective is to propose a model that expresses how the direction of the process of training of educational directives can be improved to facilitate reaching leadership. The methods used: the participant observation, the surveys, the document analysis and methodological triangulation. From the analysis carried out, the lack of a coherent and systematic direction of the process was corroborated, starting from the work system, where training, overcoming and methodological work are integrated to achieve a higher quality training that impacts management under the integrated management of the University and the Provincial Education Directorate. The specialists value this model as very pertinent, adequate and necessary.

Keywords

training, overcoming, leadership, management, integration


Author Biography

Viviana Emérida Hernández Fernández

Departamento de Preparación y Superación de Cuadros

Mairelys de la Caridad Torres Falcón

Departamento de Preparación y Superación de Cuadros

Carlos Martínez Mollineda Martínez Mollineda

Departamento de Preparación y Superación de Cuadros


References

  1. Betto, F. (2015, 26-31 de enero). Educación crítica y protagonismo cooperativo. Conferencia especial del teólogo y escritor brasileño Frei Betto. Evento Pedagogía 2015. Recuperado de http://www.cubadebate.cu/opinion/2015/01/29/frei-betto-educacion-critica-y-protagonismo-cooperativo/
  2. Castro, R. (2010, 4 de abril). Informe de Clausura al 9no Congreso de la U.J.C. Periódico Granma. Recuperado el 25 de noviembre de 2021 de http://www.cuba.cu/gobierno/rauldiscursos/2010/esp/r030410e.html.
  3. Delors, J. (1996, 4 de abril) La educación encierra un tesoro. Informe a la UNESCO de la comisión Internacional sobre la Educación para el siglo XXI. Recuperado el 22 de octubre de 2021 de https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000109590_spa.
  4. Díaz, A. (1996, septiembre). El Sistema de formación inicial y continua del personal docente en Cuba. Educación y Pedagogía. (17), 139-151. Recuperado el 20 de septiembre de 2021 de file:///C:/Users/Instructores/Downloads/Dialnet-ElSistemaDeFormacionInicialYContinuaDelPersonalDoc-2566450.pdf
  5. Ramírez, J.R. (2008). Programa de preparación en dirección para las Reservas Especial Pedagógicas (Tesis de Maestría). Universidad de Ciencias Pedagógicas Félix Varela de Villa Clara. Recuperado el 25 de septiembre de 2021 de https://dspace.uclv.edu.cu/bitstream/handle/123456789/4266/Juan%20R%20Ramirez%20Prim.pdf?sequence=1&isAllowed=y
  6. Torres, M.; Martínez, C.; Hernández, V. & Soto, J.R (2020, Primero de septiembre). La evaluación del impacto de la preparación medioambiental de directivos para el desarrollo local sostenible. Dilemas Contemporáneos: Educación Política y Valores. 8(1), 1-32. Recuperado el 10 de septiembre de 2021 de http://www.dilemascontemporaneoseducacionpoliticayvalores.com/
  7. Martínez, C. (2002). Concepción teórico metodológica sobre el perfeccionamiento de la dirección del proceso de preparación y superación de los cuadros educacionales y sus reservas en condiciones de Universalización (Tesis doctoral). UCP Félix Varela, Villa Clara. Recuperado el 12 de septiembre de 2021 de https://dspace.uclv.edu.cu/handle/123456789/7456
  8. Martínez, C; Torres, M. & Hernández, V. (2017). La preparación de los directores de la enseñanza primaria para dirigir una escuela enfocada al desarrollo local. Perspectiva Educacional. 57(2), 73-99. Recuperado el 24 de septiembre de 2021 de https://dx.doi.org/10.4151/07189729-vol.57-iss.2-art.549
  9. Rodríguez, A; Betancourt & R; Bazán, R. (2010) Filosofía de la Dirección Científica Educacional. Sus raíces en el pensamiento pedagógico y político de la Sociedad Cubana. Revista Varela, 10 (25), 1-10. Recuperado el 26 de octubre de http://revistavarela.uclv.edu.cu
  10. Sanz, P. (2015). La gestión del capital humano en el ámbito de la administración pública: su importancia para la implementación de un modelo de gestión por resultados (Tesis de Postgrado). Universidad de Buenos Aires. Recuperado el 30 de septiembre de 2021 de: http://bibliotecadigital.econ.uba.ar
  11. MES. (2019). Reglamento de la educación de posgrado de la República de Cuba. Resolución Ministerial. La Habana, Cuba. Recuperado el 26 de octubre de https://www.gacetaoficial.gob.cu/es/resolucion-140-de-2019-de-ministerio-de-educacion-superior
  12. Valiente, S. (2002). Concepción sistémica de la superación de los directores de secundaria básica (Tesis doctoral). Instituto Superior Pedagógico José de la Luz y Caballero. Holguín. Recuperado el 26 de septiembre de https://scholar.google.es/citations?view_op=view_citation&hl=es&user=Lx89JawAAAAJ&citation_for_view=Lx89JawAAAAJ:bnK-pcrLprsC

How to Cite

Hernández Fernández, V. E., Torres Falcón, M. de la C., & Martínez Mollineda, C. M. M. (2022). Perfecting the training and overcoming of educational directive, a challenge for the university . Alternativas, 23(2), 25–32. https://doi.org/10.23878/alternativas.v23i2.404

Download Citation

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

Similar Articles

1 2 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.