Skip to main navigation menu Skip to main content Skip to site footer

Equity in university functions, an essential perspective for a comprehensive approach Higher Education

PDF (Español (España))

Abstract

The present work remarks the need to consider in the development of inclusion in universities, not only the support to specific categories of people, but a wider perspective which includes how different university functions (Teaching, research, extension, management) contribute to equity.
On this purpose, some requirements to sustain institutional actions for the development of equity in university functions are analyzed. An important conclusion for the success in the design and implementation of those actions need a commitment of all member of the university community which is only possible with the creation of a culture of equity in the institution.

Keywords

University, Equity, Culture


Author Biography

Yeny Delgado Brito

Centro de Estudios para el Perfecionamiento de la Educación Superior

Ana Sosa Castillo

Centro de Estudios para el Perfecionamiento de la Educación Superior

Enrique Iñigo Bajos

Centro de Estudios para el Perfecionamiento de la Educación Superior


References

  1. Camps, V. (1997). “La igualdad en la educación”. Intervención Psicosocial,3(6).
  2. CEPAL (2000). “La brecha de la equidad. Una segunda evaluación. Santiago: Secretaría de la CEPAL. Revista de Investigación Educativa, 2(20), 357-383. Disponible en: http://www.google.co.cr/search?hl=es&q=CEPAL%2C+2
  3. Ceacero, D. C. (2016). Colectivos vulnerables en la universidad. Reflexiones y propuestas para la intervención, Perfiles Educativos, 38 (152), 225-231.
  4. Cohen, E. (2018). “Educación, Eficiencia y equidad:
  5. una difícil convivencia”. Revista Iberoamericana de Educación, 30, 105-124.
  6. IX Conferencia Iberoamericana de Educación. (1999). Declaración de La Habana: “Calidad de la Educación: equidad, desarrollo e integración ante el reto de la globalización”. Revista Iberoamericana de Educación, 20, 229. Disponible en: http://www.rieoei.org/rie20f.htm
  7. Marchesi, Á. (2019). “Un sistema de indicadores de desigualdad educativa”. Revista Iberoamericana de Educación, 23, 135-164.
  8. Chickering A.W. y Potter, D. (1991). The 21st Century University: The Role of Goverment R.R. Sims y S.J. Sims (ed.): Managing Insitutions of Higher Education into de 21st Century, New York Greenwood Press.
  9. Sallán, J. G., Puente, R. M. T., & Clavera, M. I. V. (2017). Advances and challenges of educational leadership in Latin America. TheWiley International Handbook of EducationalLeadership, 415-432.
  10. Schein, E. (1988). La cultura empresarial y el liderazgo. Una visión dinámica. Barcelona: Plaza & Janes Editores.

How to Cite

Delgado Brito, Y., Sosa Castillo, A., & Iñigo Bajos, E. (2021). Equity in university functions, an essential perspective for a comprehensive approach Higher Education. Alternativas, 22(3), 5–13. https://doi.org/10.23878/alternativas.v22i3.380

Download Citation

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

Similar Articles

1 2 3 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.