Skip to main navigation menu Skip to main content Skip to site footer

Teaching of jazz dance: a challenge for university training in art

PDF (Español (España))

Abstract

The professional field of Arts has qualitative demmands that constitute challenges for the universities in charge of its training. That is the case of Jazz Dance at the Universidad de Especialidades del Espíritu Santo (UEES). Included as a specialty within the Dance Major since 2009, the pedagogical experience acquired in the teaching of jazz dance has resulted in enough formative kowledge as to develop scientific foundations that can be reverted into its own didactics. Gathering the good artistic and teaching practices accumulated over these years, which had not been registered or codified thus far, will result into an instrument that contributes to develop a teaching-learning process at a qualitative level that will support the growing interest in this musical-dance genre observed in the City of Guayaquil. The present article refers to the progress made in an ongoing research that aims at providing this academic specialty with a scientifically based didactic model by first detecting its insufficiencies or weaknesses, and then outlining its general development strategies..

Keywords

arts training, university dance training, jazz dance, academic jazz dance


Author Biography

Silvia María Durán Vera

Bailarina, coreógrafa, docente e investigadora. Pionera de la danza jazz en Guayaquil y de su enseñanza en el nivel medio y superior.  Miembro activo de la Casa de la Cultura Núcleo del Guayas. Docente de la carrera de danza de la Universidad de Especialidades Espíritu Santo UEES de la ciudad de Guayaquil.  Productora y Directora de proyectos artísticos - culturales y de vinculación.


References

  1. Addine Fernández, F. (2007). Didáctica ¿Qué didáctica? En F. Addine Fernández, S. Recarey Fernández, M. Fuxá, & S. Fernández Gónzalez, Didáctica. Teoría y Práctica (pág. 309). Ciudad de la Habana: Pueblo y Educación.
  2. Alvaréz de Zayas, C. (1995). Metodología de la Investigación Científica. Santiago de Cuba: Universidad de Oriente.
  3. Cohen, P. (2014). Jazz dance as a continuum. En L. Guarino, & W. Oliver, Jazz Dance: A history of the roots and branches (págs. 3 - 7). Gainesville: University Press of Florida.
  4. Coral, M. P. (24 de enero de 2021). Historia de la Danza Jazz en Guayaquil, Ecuador. (S. D. Vera, Entrevistador)
  5. Gónzalez, A. A. (10 de dic de 2020). Enseñanza de la danza jazz en Guayaquil. (S. D. Vera, Entrevistador)
  6. Guarino, L., & Oliver, W. (2014). Jazz Dance Styles. En L. G. Oliver, Jazz Dance: A History of a Roots and Branches (pág. 24 ). Gainesville: University Press of Florida.
  7. Guerra, R. (1989). Arte Danzario. La Habanna: Instituto Superior de Arte.
  8. Guerrero, L. H. (27 de enero de 2021). Historia de la Danza Jazz en Guayaquil, Ecuador. (S. D. Vera, Entrevistador)
  9. Jacob, E. (2003). Danzando. Guía para bailarines, profesores y padres. Santiago de Chile: Cuatro Vientos.
  10. Kraines, M. G., & Pryor, E. (2005). Jazz Dance: A History. En M. G. Kraines, & E. Pryor, Jump into Jazz: The basic and beyond for the Jazz Dance Student (págs. 8 - 11). New York: Mc Graw Hill.
  11. Litardo, O. Z. (27 de enero de 2021). Historia de la Danza Jazz en Guayaquil, Ecuador. (S. D. Vera, Entrevistador)
  12. Luna, B. (24 de marzo de 2022). JAZZ El Surgimiento de la danza vernácula Norteamericana. Obtenido de Docplayer: https://docplayer.es/20041338-El-surgimiento-de-la-danza-vernacula-norteamericana-barbara-luna.html
  13. Oliver, W. (2014). Introduccion. En L. Guarino, & W. Oliver, Jazz Dance: A History of the Roots and Branches (pág. s.p.). Gainesville: University Press of Florida.
  14. Peramo Cabrera, H. (2011). Procesos Formativos en Arte. Conceptos y Reflexiones. La Habana, Ciudad de la Habana, Cuba.
  15. Peramo Cabrera, H. (2013). El campo artístico-pedagógico: una especificidad necesaria (curso 23). Habana, Cuba: Editorial Universitaria.
  16. Rivadeneyra, F. (24 de enero de 2021). Historia de la Danza Jazz en Guayaquil, Ecuador. (S. D. Vera, Entrevistador)
  17. Rizzo, G. M. (26 de enero de 2021). Historia de la Danza Jazz en Guayaquil, Ecuador. (S. D. Vera, Entrevistador)
  18. Sabo, L. (1998). Made in America: The cultural legacy of jazz dance artist Gus Giordano. Ames, Iowa, Estados Unidos.
  19. Stearn, M. a. (1994). Jazz Dance The Story of American Vernacular Dance. New York: Da Capo Press, Inc.
  20. Straus, R. (2007). Luigi, Gus Giordano, and Matt Mattox: Jazz Masters. Dance Magazine, 68.
  21. UEES. (24 de Abril de 2022). Universidad de Especialidades Espiritu Santo. Página Institucional UEES. Obtenido de Facultad de Humanidades. Licenciatura en danza: https://uees.edu.ec/grado/humanidades/danza/

How to Cite

Durán Vera, S. M. (2021). Teaching of jazz dance: a challenge for university training in art . Alternativas, 22(1), 27–35. https://doi.org/10.23878/alternativas.v22i1.354

Download Citation

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.